Niezależnie od charakteru wydarzenia, organizator ma za zadanie zadbać, by odbywało się w duchu wzajemnego szacunku osób w nim uczestniczących, a także z poszanowaniem wartości akademickich. Charakter samego wydarzenia, jak również prezentowane treści nie mogą naruszać przepisów obowiązującego prawa.
Zarówno w wypadku wydarzeń o charakterze naukowym (konferencje, seminaria, webinaria itd.) jak i wydarzeń o charakterze innym niż naukowy (debat, spotkań ze znanymi ludźmi, szkoleń itd.) należy zadbać o przestrzeganie standardów dyskusji akademickiej i niezwłocznie reagować na ich naruszanie.
Kierując się zasadami wyrażonymi w § 4 ust. 2 Statutu UJ warto zadbać o maksymalną inkluzywność wydarzenia. Kluczowe jest stworzenie takich warunków, aby udział w wydarzeniu był dostępny dla jak największej ilości zainteresowanych osób. W szczególności nie jest dopuszczalne ograniczanie możliwości udziału w wydarzeniu ze względu na rzeczywiste lub domniemane cechy tożsamości, takie jak: płeć, kolor skóry („rasa”), język, pochodzenie narodowe i/lub etniczne, religia, wyznanie lub bezwyznaniowość, światopogląd, stan zdrowia i stopień sprawności, orientacja psychoseksualna, tożsamość płciowa, status społeczny i ekonomiczny etc.
Inkluzywny charakter wydarzenia powinien się także przejawiać w niedopuszczeniu do wypowiedzi lub zachowań atakujących inne osoby, lub nie mieszczących się w ramach akademickiego dyskursu w toku samego wydarzenia.
Należy także zadbać o mechanizmy, które umożliwią skuteczne reagowanie na zachowania, wypowiedzi i sytuacje niepożądane, w tym w szczególności treści lub wypowiedzi:
- obraźliwe dla osób uczestniczących w wydarzeniu, lub osób trzecich;
- naruszające wartości akademickie;
- stojące w sprzeczności z zasadami wyrażonymi w ślubowaniu studenckim lub doktoranckim;
- o charakterze dyskryminującym;
- naruszające prawo.
Do dobrych praktyk, które zwiększają bezpieczeństwo wydarzeń online należą m.in.:
- przygotowanie regulaminu wydarzenia (powinien jasno określać zasady uczestnictwa w wydarzeniu, prawa i obowiązki osób uczestniczących, konsekwencje naruszenia ustalonych zasad etc.);
- wprowadzenie rejestracji, przygotowanie listy uczestników (zgoda RODO powinna stanowić załącznik do regulaminu i być wyrażona np. w formie zaznaczenia odpowiedniego okienka w trakcie rejestracji; kwestie RODO należy konsultować z Inspektorem Ochrony Danych UJ);
- rejestracja spotkania, o ile osoby uczestniczące wyrażą zgodę (zgoda uczestników na nagrywanie i ewentualną publikację wizerunku powinna zostać ujęta w formularzu zgody RODO);
- korzystanie z narzędzi i platform zapewnianych przez uczelnię, (np. MS Teams);
- umożliwianie rejestracji wyłącznie z adresów email w domenie uj.edu.pl;
- aktywna moderacja wydarzenia (moderowanie dyskusji, reagowanie na niepożądane zachowania i wypowiedzi, możliwość usuwania z wydarzenia osób naruszających prawo lub postanowienia regulaminu, atakujących inne osoby uczestniczące, posługujące się mową nienawiści);
- jeśli w czasie wydarzenia wykorzystywane są znaki towarowe będące własnością UJ, należy pamiętać o zasadach sformułowanych w zarządzeniu nr 37 Rektora UJ z dnia 2 czerwca 2016 roku w sprawie wprowadzenia Regulaminu udostępniania podmiotom zewnętrznym znaków towarowych Uniwersytetu Jagiellońskiego oraz zgłaszania nowych znaków towarowych Uniwersytetu Jagiellońskiego przez jednostkę organizacyjną UJ. Pamiętać ponadto należy o zarządzeniu nr 52 Rektora UJ z dnia 23 lipca 2009 r. w sprawie wprowadzenia Systemu Identyfikacji Wizualnej UJ.
Jeśli którakolwiek z osób uczestniczących w wydarzeniu narusza przepisy prawa, lub dopuszcza się czynu uchybiającego godności członka społeczności akademickiej UJ, w szczególności jeśli dopuszcza się dyskryminacji lub posługuje mową nienawiści, należy zgłosić sytuację pracownikom Działu ds. Bezpieczeństwa i Równego Traktowania – Bezpieczni UJ.
Jeśli chcesz dowiedzieć się więcej na temat sposobów reagowania w trudnych sytuacjach, skorzystaj z porad zamieszczonych w kursie BHK (dostępny dla wszystkich) oraz w kursie BHP (dostępny dla pracowników po zalogowaniu).
Więcej informacji na temat bezpieczeństwa organizowania wydarzeń online można znaleźć w poniższych linkach:
- "Jak zwiększyć dostępność spotkania online?": https://don.uj.edu.pl/dla-pracownikow/jak-zwiekszyc-dostepnosc-spotkania-online
- Poradnik Rzecznika Praw Obywatelskich: „Jak bezpiecznie prowadzić lekcje online?”: https://www.rpo.gov.pl/sites/default/files/Poradnik_nauczyciele_dyrektorzy.pdf
- „Program profilaktyczny IMPACT”: https://impact.fdds.pl/elearning/story_content/external_files/podrecznik_ost.pdf
- „Zdalna edukacja a prawo autorskie i prawo do wizerunku – FAQ”: https://centrumcyfrowe.pl/faqprawne/?fbclid=IwAR053CqWLR6c5xyCsjs1buJVBjHTx+qAHroE3l7TcFCEP_poRunx3HuAktS0
- „Dane osobowe bezpieczne podczas zdalnego nauczania – poradnik UODO dla szkół”: https://www.gov.pl/web/edukacja/zdalne-nauczanie-uodo
- ‘Online events toolkit’ (ENG): https://mcusercontent.com/273c28a4c7c5271b0771260aa/files/0fa49411-9e8f-449c-a58b-4d85d03eb094/European_Youth_Forum_Online_events_toolkit.pdf
- „Edukacja antydyskryminacyjna i jej standardy jakościowe”: https://roznorodnosc.pnwm.org/wp-content/uploads/2020/02/TEA_Edukacja-antydyskryminacyjna-i-jej-standardy-jakosciowe.pdf